Vedtægter for ReMida

Nærværende er vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling i Randers den 24. august 2005. (Revideret juni 2018)

§ 1. Navn og hjemsted

Foreningens navn er: 'ReMida Center Randers', i det følgende benævnt 'foreningen'.

Foreningens hjemsted er Randers Kommune, der også er foreningens primære virkeområde.

§ 2. Foreningens formål

  • at fremme Reggio Emilia pædagogikkens filosofi gennem centerets aktiviteter.
  • at fremme aktiv deltagelse i grønne og bæredygtige aktiviteter.
  • at bibringe værdiløst materiale, genbrugs- og spildmaterialer, nyt liv, når de genanvendes på nye måder.
  • at etablere et nonprofit opsamlingssted, hvor disse materialer kan opsamles og videredistribueres til foreningens medlemmer med kreative og uddannelsesmæssige formål.

§ 3. Medlemmer og kontingent

Skt. 1. Foreningen optager som medlemmer skoler, dagplejere, børnehaver, ældrecentre, kunstskoler, institutioner, klubber, foreninger, uddannelsessteder, private, m.v.

Stk. 2. Indmeldelse sker ved henvendelse til foreningens formand eller kasserer. Medlemskabet er først gyldigt, når kontingentet er betalt.

Stk. 3. Udmeldelse sker ved henvendelse til kassereren, der sletter medlemskabet med virkning fra udgangen af det år, hvor udmeldelsen finder sted.

Stk. 4. Medlemmerne betaler et, af generalforsamlingen, fastsat kontingent. Kontingentet, der opkræves forud for hvert regnskabsår, er adgangsgivende til at benytte foreningens materialer.

§ 4. Generalforsamling

Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af maj måned og indkaldes skriftligt med dagsorden, med mindst 14 dages varsel, til medlemmerne.

Stk. 3. Møde- og stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle medlemmer, der senest ugedagen forinden har betalt det opkrævede kontingent. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

Stk. 4. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

  1. Valg af dirigent
  2. Formandens beretning
  3. Regnskabsaflæggelse
  4. Behandling af indkomne forslag
  5. Fastsættelse af kontingent
  6. Godkendelse af budget
  7. Valg af formand (i ulige år)
  8. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter
  9. Valg af revisor og revisorsuppleant
  10. Eventuelt.

Stk. 5. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Forslag om vedtægtsændringer, der ønskes behandlet, skal være bestyrelsen i hænde senest tre måneder forud for udgangen af den måned, hvor den ordinære generalforsamling skal afholdes.

Stk. 6. Generalforsamlingen træffer sine beslutninger ved simpelt flertal (en over halvdelen af de gyldigt afgivne stemmer) og ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning anvendes dog, når det begæres af blot én mødedeltager. Ved personvalg, hvor der er foreslået flere end det antal, der skal vælges, foretages altid skriftlig afstemning. Ved sådanne personvalg anvendes reglen om simpelt flertal.

§ 5. Ekstraordinær generalforsamling

Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal afholdes, når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter skriftlig begrundet anmodning om det over for formanden. I sådanne tilfælde skal generalforsamlingen afholdes mindst fire uger efter, at anmodningen er kommet til formandens kendskab.

Stk. 2. Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er to uger.

§ 6. Bestyrelse

Stk. 1. Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer valgt af medlemmerne på generalforsamlingen.

Stk. 2. Formanden vælges på generalforsamlingen i ulige år. Bestyrelsen vælges for en periode på 2 år. Første gang vælges 2 af medlemmerne efter lodtrækning for 1 år. Derudover vælges to suppleanter.

Stk. 3. Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.

Stk. 4. Senest 14 dage efter nyvalg til bestyrelsen afholdes konstituerende møde, hvor bestyrelsen af og blandt sine medlemmer vælger næstformand, kasserer og sekretær. Alle tillidsposter gælder frem til næste generalforsamling.

Stk. 5. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Den kan nedsætte underudvalg og arbejdsgrupper til afgrænsede opgaver.

Stk. 6. Formanden - og i dennes fravær næstformanden - indkalder og leder bestyrelsens møder. Indkaldelse sker skriftligt med angivelse af dagsorden, når formanden skønner det nødvendigt, eller mindst tre medlemmer af bestyrelsen fremsætter ønske om det overfor formanden. I sådanne tilfælde afholdes mødet senest to uger efter anmodningen er kommet til formandens kundskab.

Stk. 7. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst tre medlemmer er tilstede.

§ 7. Regnskab

Stk. 1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.

Stk. 2. Bestyrelsen er ansvarlig over for generalforsamlingen for budget samt regnskab.

Stk. 3. Foreningens regnskab føres af kassereren, der tillige fører foreningens medlemsregister.

Stk. 4. Regnskabet revideres af de på generalforsamlingen valgte revisorer.

§ 8. Tegning

Stk. 1. Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af formanden og mindst et yderligere bestyrelsesmedlem i forening, der kan meddeles prokura. Ved optagelse af lån og salg/pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.

Stk. 2. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.

§ 9. Vedtægtsændring

Stk. 1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal blandt de fremmødte på en generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.

Stk. 2. Vedtægtsændringer træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, hvor de er vedtaget

§ 10. Ophævelse

Stk. 1. Ophævelse af foreningen kan kun finde sted når 2/3 blandt de fremmødte stemmeberettigede medlemmer, på to på hinanden følgende generalforsamlinger, stemmer herfor, hvoraf den ene er ordinær.

Stk. 2. Ved ophævelse tilfalder foreningens aktiver et / flere ReMida centre inden for Det Danske Reggio Emilia netværk.